Upacara menghidupkan mayat. Zombie real punya!

Di Indonesia, macam-macam budaya pelik yang kita bulih dingar. Ini salah satunya, suku Toraja di sana, mampu membangkitkan orang mati. Upacara ini dikendalikan oleh pawang-pawang diorang yang suda expert. 

Kononnya, mayat ini dihidupkan supaya mayat ini bulih berjalan sendiri ke liang kubur (lubang kubur) sendiri, amat sukar untuk diusung sebab kubur terletak di kawasan pergunungan. Sebaik saja dihidupkan, mayat tersebut akan dimandikan terlebih dahulu, sebelum mula berjalan ke kubur sendiri. Jika ada orang menunjuk atau memanggil nama dia, mayat ini akan rebah dan tidak boleh dihidupkan kembali.

Ritual ini sudah kena praktik dari duuuluuu lagi diorang bilang, time peperangan Toraja Barat dan Toraja Timur, tentera yang mati akan 'dibangkitkan' oleh pawang, supaya diorang bulih berjalan pigi rumah sendiri. 

Si Zombie dimandikan.

3 comments:

Freddy Cheah said...

nie upacara kat kampung my mum.... banar pnya...

NuDiFa said...

begitu ka pulak? nda seram ka time kna kasi idup tu ah?

Admon Is the Name said...

time durg mati tu..durg automatik jalan p rumah dorg blik..time tu smua msti tutup pntu,jendela and samua la ba yg buli kana tutup sampai la dia smpai di rumah dia..kalo dorg nmpk kta naa abis la..itu crita2 yang sa dangar la

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...