Di pasport Australia... ada jantina X.



Selalunya, di bahagian jantina dalam dokumen macam passport cuma ada dua kan? iaitu Lelaki dan Perempuan. Tapi, kerajaan Australia kini dia letak jenis jantina baru secara rasminya di passport, iaitu "X"!.

Seperti yang kena lapor oleh Associated Press, Khamis 15 September 2011, gender X ini diletakkan untuk transgender atau mereka yang masih lagi bingun orientasi seksualnya.

Khas untuk bagi transgender yang memilih jenis kelamin X, diorang perlu pernyataan dari doktor yang menunjukkan mereka telah melakukan operasi kelamin. Keputusan ini diambil supaya pemerintah Australia dapat kasi hilang diskriminasi terhadap para transgender.

"X sangat penting, kerana terdapat orang-orang yang secara genetis tidak jelas jenis kelaminnya atau merasa tidak sesuai dengan jenis kelamin yang mereka dapat ketika lahir," kata Senator Louise Pratt, yang menikah dengan seorang lelaki yang dulunya adalah wanita.

Dia mengatakan jenis kelamin ketiga ini juga dapat menghindarkan seseorang ditahan atau diinterogasi di lapangan terbang kerana ketidaksesuaian penampilan dengan gender yang tertulis di pasport. "Jenis kelamin baru ini juga penting untuk pengakuan hak-hak dasar manusia," tambah Pratt lagi.

Menteri Luar Negeri Australia, Kevin Rudd, mengatakan keputusan baru pemerintah ini selain menghapuskan diskriminasi juga akan mempermudah para transgender dalam mengurus dokumen perjalanan. "Amandemen ini membuat hidup lebih mudah dan menghilangkan beban bagi mereka yang ingin agar orientasi seksual dan penampilannya dapat terwakili dengan gender."

Alalala... Kamu judge la sendiri ok?

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...